„Google“ naršyklė „Chrome“, kuri yra kertinis „Alphabet Inc.“ dominavimo skaitmeniniame pasaulyje akmuo, gali būti parduota net už 20 mlrd. Taip nutinka JAV teisingumo departamentui (DOJ) suintensyvinant pastangas pažaboti monopolinę praktiką technologijų pramonėje. Jei pasiūlymas bus priimtas, tai būtų vienas svarbiausių veiksmų, kurių kada nors buvo imtasi siekiant pakeisti interneto ir skaitmeninės reklamos konkurencinę aplinką.
Štai kas vyksta, kodėl tai svarbu ir ką tai gali reikšti technologijų ir konkurencijos ateičiai.
Kodėl „Chrome“ yra šios antimonopolinės bylos centre
„Chrome“ nėra tik naršyklė – tai esminiai vartai į internetą daugiau nei 3 milijardams vartotojų visame pasaulyje. Jos dominavimas leidžia „Google“ rinkti daugybę naudotojų duomenų, o tai skatina jos labai pelningą reklamos verslą ir AI iniciatyvas. „Chrome“ užima daugiau nei 61 % JAV naršyklių rinkos, todėl ji yra labai svarbus įrankis „Google“ ekosistemoje.
Reklama
DOJ susirūpinimą kelia tai, kad „Chrome“ suteikia „Google“ per daug galimybių valdyti, kaip žmonės pasiekia internetą ir su juo sąveikauja. Šis dominavimas tariamai slopina konkurenciją, nes teikia pirmenybę „Google“ produktams ir paslaugoms – nuo paieškos rezultatų iki besiformuojančios AI platformos „Gemini“.
Galimos priemonės: ko nori DOJ
DOJ pasiūlymai apima ne tik „Chrome“ pardavimą. Jie siekia panaikinti praktiką, kuri sukuria nesąžiningą pranašumą „Google“. Pagrindinės priemonės apima:
-
Licencijavimo paieškos duomenys: „Google“ gali tekti parduoti „spustelėkite ir pateikite užklausą“ duomenis – vertingas įžvalgas, gautas iš naudotojo sąveikos su paieškos varikliu – konkurentams.
-
Paieškos rezultatų sindikavimas: „Google“ gali būti priversta teikti savo paieškos rezultatus kitoms įmonėms be apribojimų, todėl konkuruojančios paieškos sistemos galėtų konkuruoti vienodesnėmis sąlygomis.
-
„Android“ atsiejimas: DOJ gali reikalauti, kad „Google“ atskirtų savo „Android“ operacinę sistemą nuo kitų paslaugų, pvz., paieškos ir „Google Play“, kad sumažintų mobiliųjų ekosistemų įtaką.
Kas atsitiks, jei „Chrome“ bus parduota?
Jei „Chrome“ bus parduota, jos vertinimas gali svyruoti nuo 15 iki 20 mlrd. USD, atsižvelgiant į didžiulę vartotojų bazę. Tačiau pardavimas susidurs su iššūkiais:
-
Pirkėjo paieška: Naujajam savininkui reikės ir išteklių, ir vizijos, kaip išlaikyti „Chrome“ patrauklumą. Į dirbtinį intelektą orientuotoms įmonėms, tokioms kaip „OpenAI“, toks pirkimas galėtų būti naudingas, nes „Chrome“ galėtų išplėsti savo platformas.
-
Reguliavimo patvirtinimas: Bet kuris potencialus pirkėjas turės būti atidžiai ištirtas. Didesnės technologijų įmonės, tokios kaip „Amazon“, gali susidurti su kliūtimis dėl jų pačių antimonopolinių problemų.
-
Pakeitimai vartotojams: Nauja „Chrome“ gali pakeisti savo verslo modelį. Nors šiuo metu jie yra nemokami, nauji savininkai gali tyrinėti prenumerata pagrįstus modelius ar kitas pajamų gavimo strategijas, kurios gali turėti įtakos naudotojų patirčiai.
Stakes už Google
„Alphabet“ „Chrome“ nėra tik naršyklė – tai kertinis jos strategijos akmuo. Jis integruojamas su „Google“ paieškos varikliu ir AI produktais, didindamas vartotojų įsitraukimą ir pajamas. Praradus „Chrome“ ne tik pakenktų „Alphabet“ reklamos dominavimui, bet ir jos galimybėms konkuruoti AI lenktynėse.
„Google“ gynė savo praktiką teigdama, kad jos ekosistemos suardymas pakenktų naujovėms ir apribotų vartotojų prieigą prie nemokamų aukštos kokybės paslaugų. Tačiau kritikai mano, kad tai būtinas žingsnis siekiant užtikrinti sąžiningą ir konkurencingą rinką.
Ką „Chrome“ išpardavimas gali reikšti internetui
„Chrome“ pardavimas būtų ne tik didelis „Google“ pokytis – tai galėtų iš esmės pakeisti tai, kaip internetas veikia visiems. Daugelį metų „Chrome“ buvo numatytieji interneto vartai milijardams žmonių, sklandžiai susieta su „Google“ ekosistema. Šio ryšio nutraukimas gali sukelti didelių pokyčių, pavyzdžiui:
-
Daugiau konkurencijos paieškoje: Šiuo metu „Chrome“ naudojimas dažnai reiškia „Google“ paiešką. Jei „Chrome“ taps nepriklausoma, ji galėtų atverti duris kitiems paieškos sistemoms sąžiningiau konkuruoti dėl vartotojų, o tai gali pasiūlyti geresnius pasirinkimus ir ne tokius šališkus rezultatus.
-
Reklamos pokyčiai: Didžiulį „Google“ reklamos verslą skatina duomenys, kuriuos ji renka per „Chrome“. Naujas savininkas gali kitaip vertinti naudotojo duomenis, todėl gali būti mažiau taikomų skelbimų arba gali pasikeisti skelbimų rodymo būdas.
-
Naujos dirbtinio intelekto naujovės: Šiuo metu „Chrome“ nukreipia srautą į „Google“ AI įrankius, tokius kaip „Gemini“. Naujasis savininkas gali naudoti „Chrome“, kad reklamuotų įvairias dirbtinio intelekto technologijas, įvairindamas pramonę ir suteikdamas mažesnėms įmonėms galimybę sužibėti.
Nors šie pokyčiai atrodo daug žadantys, jie nekelia pavojaus. Kas perka „Chrome“, turės daug investuoti, kad išlaikytų jos patikimumą ir patrauklumą, o naudotojai gali susidurti su naršyklės veikimo ar finansavimo pokyčiais. Vis dėlto, daugeliui galimybių turėti daugiau pasirinkimo ir naujovių nusveria neigiamas puses.
Ko tikėtis toliau
DOJ rekomendacijas apsvarstys federalinis teisėjas Amitas Mehta, kuris tikimasi, kad galutinis sprendimas bus priimtas iki 2025 m. rugpjūčio mėn. Tuo tarpu 2025 m. balandžio mėn. posėdžiuose daugiausia dėmesio bus skiriama tam, kokius pakeitimus „Google“ turi įgyvendinti, kad laikytųsi antimonopolinių įstatymų.
Kelias į priekį yra sudėtingas, o galutinis rezultatas gali iš naujo apibrėžti technologijų pramonę. Vartotojams tai gali reikšti didesnę konkurenciją, geresnes paslaugas ir didesnį skaidrumą.
Pagrindiniai pasiūlymai skaitytojams
-
Įmonėms: Stebėkite, kaip šie pokyčiai gali atverti naujų galimybių dirbtinio intelekto ir skaitmeninės reklamos srityse. Konkurentai gali gauti prieigą prie duomenų ir įrankių, kuriuos anksčiau monopolizavo „Google“.
-
Vartotojams: Konkurencingesnė rinka galėtų padėti patobulinti paslaugas, tačiau gali būti ir kompromisų, pvz., galimos išlaidos už anksčiau nemokamus įrankius, pvz., „Chrome“.
-
Investuotojams: Nepaisant šių iššūkių, „Alphabet“ akcijos išliko stabilios, tačiau ilgalaikės pasekmės gali turėti įtakos jos vertinimui ir augimo perspektyvoms.
Taip pat skaitykite: Rusijos teismas skyrė „Google“ 38 000 USD baudą už turinio pašalinimo įsakymų nesilaikymą