„Facebook“ kompanija „Meta“ vėl susiduria su rimtomis teisinėmis problemomis. Aukščiausiasis Teismas nusprendė leisti pradėti didelį ieškinį technologijų milžinei. Šį kartą kalbama ne tik apie privatumą, bet ir apie tai, ar „Meta“ suklaidino savo investuotojus dėl rizikos, susijusios su liūdnai pagarsėjusiu „Cambridge Analytica“ skandalu.
Teismo sprendimas reiškia, kad „Meta“ dabar turės susidurti su kaltinimais, kad ji nebuvo sąžininga akcininkų atžvilgiu dėl pažeidžiamų vartotojų duomenų piktnaudžiavimo. Investuotojų teigimu, dėl šio skaidrumo stokos „Facebook“ akcijų kaina 2018 m. krito du kartus, o tai jiems kainavo milijardus dolerių.
Kas atsitiko su Cambridge Analytica?
Šios bylos šaknys siekia vieną didžiausių privatumo skandalų šiuolaikinėje istorijoje. 2018 m. paaiškėjo, kad politinių konsultacijų įmonė „Cambridge Analytica“ be jų leidimo gavo prieigą prie maždaug 87 milijonų „Facebook“ vartotojų asmeninių duomenų.
Reklama
Pranešama, kad įmonė, dirbusi su Donaldo Trumpo 2016 m. prezidento rinkimų kampanija, naudojo šiuos duomenis kurdama tikslinius skelbimus ir rinkėjų profilius. Tai buvo pažadinimo skambutis daugeliui žmonių, kaip lengvai jų asmeninė informacija gali būti panaudota taip, kaip jie niekada nesitikėjo.
Pasklidus naujienoms, „Facebook“ sulaukė didžiulio visuomenės ir vyriausybių pasipriešinimo visame pasaulyje. Tačiau investuotojams tikrasis smūgis įvyko, kai „Facebook“ akcijų kaina smarkiai nukrito – ne vieną, o du kartus, kai paaiškėjo skandalo detalės.
Ką teigia investuotojai?
Šio ieškinio investuotojai teigia, kad „Meta“ jų visiškai neįspėjo apie pavojų, kad trečiosios šalys, pvz., „Cambridge Analytica“, netinkamai naudos duomenis. Jie tvirtina, kad jei būtų žinoję, kaip lengvai galima išnaudoti „Facebook“ duomenis, jie būtų geriau pasiruošę arba iš viso nebūtų investavę.
Vietoj to, jie buvo apakinti, kai skandalas tapo viešas, o tai atnešė didžiulius finansinius nuostolius. Dabar jie nori, kad Meta prisiimtų atsakomybę už tai, kad nėra skaidrus apie riziką.
Metos atsakymas
Meta į šį ieškinį nežiūri lengvai. Atstovas spaudai Andy Stone’as pavadino investuotojų pretenzijas „nepagrįstais“ ir sakė, kad bendrovė toliau gins bylą teisme.
Tai ne pirmas kartas, kai „Meta“ susiduria su „Cambridge Analytica“ ginčo pasekmėmis. Įmonė jau sumokėjo:
Tačiau šis atvejis yra kitoks – jame pagrindinis dėmesys skiriamas „Meta“ atsakomybei akcininkams, o ne tik vartotojams.
Kodėl ši byla svarbi
„Cambridge Analytica“ skandalas nėra tik istorija iš praeities – tai priminimas, koks šiandien svarbus duomenų privatumas. Investuotojams ši problema neapsiriboja vartotojų informacijos apsauga. Jie mano, kad „Meta“ nesugebėjimas būti sąžiningas dėl rizikos jiems kainavo milijardus, ir jie nori, kad įmonė būtų atsakinga.
Jei investuotojai laimės šį ieškinį, tai gali nustatyti naują standartą, kaip įmonės turi pranešti apie riziką savo akcininkams. Tai jau ne tik apie „Meta“ – tai užtikrinti, kad visos technologijų įmonės būtų iš anksto informuotos apie iššūkius, su kuriais jos susiduria, ypač kai tie iššūkiai gali turėti įtakos jų akcijų kainoms.
Ką tai reiškia didelėms technologijų įmonėms
„Meta“ nėra vienintelė tikrinama technologijų įmonė. Aukščiausiasis Teismas taip pat svarsto panašų ieškinį prieš „Nvidia“, kuriame investuotojai teigia, kad bendrovė nebuvo sąžininga dėl to, kiek jos pajamų priklausė iš kriptovaliutų kasybos.
Šie atvejai rodo, kad teismai ir investuotojai iš technologijų gigantų pradeda reikalauti daugiau skaidrumo. Įmonės nebegali sau leisti nuslėpti rizikos arba manyti, kad niekas nekreipia dėmesio.
Metai šis ieškinys primena, kad „Cambridge Analytica“ skandalo pasekmės dar nesibaigė. Po daugelio metų įmonė vis dar kovoja su finansiniais, teisiniais ir reputacijos kritimais.
Aukščiausiojo Teismo sprendimas leisti šiam ieškiniui judėti į priekį yra didelis pokytis – ne tik Meta, bet ir visai technologijų pramonei. Tai kelia svarbių klausimų apie tai, kaip įmonės tvarko privatumą, kaip jos bendrauja su investuotojais ir kaip atrodo atskaitomybė skaitmeniniame amžiuje.
Tęsiant situaciją, tai gali sukurti precedentą, kaip technologijų įmonės perkelia savo dvigubą atsakomybę vartotojams ir akcininkams. Metai statymas negalėjo būti didesnis.
Taip pat skaitykite: „PayPal“ pertrauka paveikia tūkstančius žmonių visame pasaulyje dėl sistemos sutrikimų